نصاب دوربین مداربسته


نصاب دوربین مدار بسته

برخی فیلم ها و کتاب آموزش دوربین مدار بسته نحوه نصب و استفاده از دوربین های مداربسته را شرح داده اند  و افراد عادی با صرف مدت زمان کوتاهی می توانند مهارت های خوبی در این باره کسب کنند , در این کتاب ها و فیلم ها نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته و یا نقشه نصب دوربین مدار بسته به طور کامل درج شده و افراد می توانند از این مطالب به جهت نصب کمک بگیرند .

نصب دوربین مداربسته در فضای خارجی راه مناسبی برای نظارت بر منزل و محل کار از راه دور می‌باشد. اما ممکن است افراد خرابکار یا سارقین اقدام به آسیبب رساندن یا از کار انداختن دوربین های مدار بسته کنند. شما می‌توانید با رعایت چند نکته و انجام چند کار ساده از این موضوع جلوگیری کنید.

نصاب دوربین مداربسته در فضای خارجی

روش‌های زیادی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات توسط افراد خرابکار می‌باشد که در این مقاله به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

 نصب دوربین مداربسته سوخته یا جعلی

1. با نصب یک دوربین مداربسته جعلی، توجه را از دوربین مدار بسته اصلی منحرف کنید.

یک کاور دوربین مداربسته یا دوربین مداربسته سوخته در جایی که کاملا در دید عموم باشد نصب کنید. با این کار توجهات را از دوربین مدار بسته اصلی منحرف می‌کنید.

با توجه به اینکه از لحاظ قانونی، اشخاص باید از اینکه تصویرشان برداشته می‌شود آگاه باشند، این روش، شاید بهترین راه باشد.

راهنمای نصب دوربین مدار بسته در فضای خارجی آموزش نصب دوربین مداربسته در فضای بیرونی

 نصب و مخفی کردن دوربین مداربسته در میان درختان

2. دوربین مداربسته را میان شاخ و برگ درختان و یا بوته‌ها نصب کنید.

شاخ و برگ گیاهان مکان مناسبی جهت مخفی کردن دوربین مداربسته هنگام نصب آن می‌باشد، اما بعد از راه‌اندازی تصویر دوربین را چک کنید تا مطمئن شوید شیء مزاحمی در زاویه دید دوربین وجود نداشته باشد.

 مخفی کردن دوربین مداربسته در لانه پرندگان

3. دوربین مداربسته را در لانه پرند نصب کنید.

دوربین مدار بسته را طوری نصب کنید که لنز از حفره لانه پرنده به سمت بیرون نشانه رود. سپس لانه را به سمتی که می‌خواهید نظارت کنید، جایگذاری کنید.


پنهان کردن دوربین مداربسته


چرا و چگونه دوربین مداربسته را پنهان کنیم

لازم است گاهی به دلایلی دوربین مداربسته را از دید افراد پنهان کنیم یکی از این دلایل امکان آسیب رسیدن به آن از طرف خلافکاران و سارقان است , این افراد با هدف جلوگیری از تصویربرداری دوربین های مداربسته اقدام به تخریب آن می نمایند که در این موارد لازم است دوربین را از دید عموم پنهان کرد .

گاهی هم به دلیل کنترل و نظارت بر عملکرد ها و رفتارهای دیگران در غیاب خود می توان دوربین را مخفی کرد , در این مقاله دیگر موارد استفاده از دوربین مخفی را برایتان شرح خواهیم داد .

موارد استفاده دوربین مداربسته مخفی

نظارت بر پرستار بچه

یکی از موارد استفاده از دوربین مداربسته مخفی، در خانه ها و برای نظارت بر فعالیت کارگر یا پرستار بچه است. این نوع از دوربین ها با نام “دوربین پرستار بچه” شناخته می شوند. در سراسر دنیا بر روی نصب این دوربین ها اختلاف نظر وجود دارد.

در مواردی پرستار بچه به علت تکان دادن شدید بچه که اهمیت زیادی هم ندارد، مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است. در حالی که این حرکت به علت کیفیت پایین دوربین مداربسته سریع تر از میزان واقعی ضبظ شده بوده است. موارد دیگری نیز از اختلافات و درگیری در رابطه با دوربین مدار بسته پرستاربچه گزارش شده است.

موارد حقوقی و قانونی

ممکن است در یک مکان مسکونی، اداری و یا تجاری وقوع تخلف، آزار و اذیت و یا سرقت گزارش شود. در چنین شرایطی نیروهای پلیس می توانند با نصب دوربین مداربسته مخفی فعالیت ها را در آن مکان مورد نظارت و تحقیق قرار دهند و مجرم را شناسایی کنند.

دوربین مداربسته پوشیدنی

تعدادی از نیروهای پلیس می توانند یک دوربین مخفی کوچک را بر روی سینه و یا لباس خود قرار دهند و در عملیات ها از تصاویر ثبت شده استفاده کنند. به عنوان مثال در عملیات تحقیقی و شناسایی عوامل مجرم، با استفاده از این تصاویر، صحنه وقوع جرم را بررسی می کنند.


دوربین مداربسته وای فای


دوربین مداربسته وای فای

دوربین مداربسته وای فای چیست؟

دوربین های مداربسته وای فای  به نوعی همان دوربین های بی سیم هستند که در مورد هردوی اینها (دوربین مداربسته وای فای و دوربین مداربسته بی سیم ) به اختصار صحبت خواهیم کرد.

دوربین های مداربسته بی سیم در هر دو نوع دوربین های آنالوگ و دیجیتال وجود دارند که نحوه کارکرد هرکدام بسیار متفاوت است.

دوربین های بی سیم آنالوگ با وجود سادگی و ارزان قیمت بودن اشکالات زیادی دارند که کاربرد آنها را محدود می کند.

این دوربین ها با تبدیل سیگنالهای تصاویر به  سیگنالهای رادیویی امکان انتقال تصاویر را فراهم میکنند.خروجی فرکانسی دوربین های مداربسته با توجه به برد آنها متفاوت است .

سیگنال این دوربین ها تا حد زیادی  به شرایط محیطی و نویزهای الکترومغناطیسی حساس است. در واقع در صورتی که موانع موجود در راه زیاد باشند یا شرایط جوی مرطوبی در محل وجود داشته باشد سیگنال دوربین به شدت افت می کند.

و مساله مهم دیگر تولیدکنندگان صاحب نام در حوزه سیستم های مداربسته تمایل زیادی به تولید دوربین های مداربسته بی سیم آنالوگ نشان نمی دهند 

و متاسفانه تنها دوربین های بی سیم در دسترس  در بازار ایران دوربین های با برندهای ناشناخته هستند که معمولا عمر مفید بالایی نیز ندارند.

کاربرد دوربین مداربسته وای فای

دوربین های مداربسته وای فای که نوعی از دوربین های مداربسته بیسیم به شمار می روند بنا به دلایلی کاربرد چندانی ندارند , این نوع دوربین ها اگرچه دوربین هایی به روز و جدید به شمار می روند اما نسبت به دوربین های قدیمی تری چون دوربین مداربسته آنالوگ از ثبات کمتری برخوردار هستند و و امکان قطع و وصلی در آن ها زیاد است .

و اما تفاوت دوربین های مداربسته بیسیم و وای فای

در دوربین های بیسیم ازاطلاعات از طریق امواج رادیویی انتقال داده می شود و این درحالی است که در دوربین های وای انتقال تصاویر از طریق اینترنت صورت می گیرد .


دوربین مداربسته مولتی سنسور


معرفی دوربین مداربسته های چند لنزی ( مولتی سنسور) و ویژگی های آنها

دوربین مداربسته چند سنسوره با ثبت تصاویر پاناروما توانسته جایگزین دوربین های معمولی شود , به این صورت که قابلیت پوشش یک منطقه وسیع را دارند و با زاویه ی 360 درجه تمام جزئیات را به طور دقیق نمایش می دهند .

دوربین مداربسته ثابت تنها زاویه ی دید 90 درجه را دارد اما دوربین های مداربسته مولتی سنسور که بر روی دکل یا محدوده باز نصب می شود , تا 270 و 360 درجه را پوشش می دهد .

مزایای بیشتر با تعداد دوربین مداربسته کمتر

کاهش تعداد دوربین های مورد نیاز مزایای زیادی برای پروژه نظارتی دارد که از جمله مهترین آنها صرفه جویی در وقت و هزینه برای کاربر نهایی می باشد.

از مزایای دیگر کاهش تعداد دوربینها از این طریق ، نیاز به کار کمتر برای نصب و کابل کشی های مورد نیاز است. مدل های جدید دوربین مداربسته چند حسگر به کاربر اجازه استفاده از همان کابل برای انتقال انرژی برق مورد نیاز را به کاربر می دهند.

از دیگر مزایای عملیاتی این مورد می توان به عدم نیاز اپراتور به سوئیچ بین دوربین های مختلف اشاره نمود. اپراتور از این طریق می تواند همه چیز را در یک صفحه نمایش بدون نیاز به سوئیچ به دوربینهای دیگر مدیریت نموده و در نتیجه زمان بررسی را کاهش می دهد.

از دیگر مزایای استفاده از دوربین مداربسته چند لنزی جنبه زیبایی شناسی و تمیز بودن کار می باشد. زیبایی شناسی در اماکن مختلف تجاری ، بیمارستان ها و دانشگاه ها و … از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

آگاهی و نظارت بهتر بر موقعیت

با دید گسترده ای که دوربین پاناروما در اختیار اپراتور قرار می دهد می تواند آگاهی و نظارت بهتری بر مکان مورد نظر داشته باشد ، به خصوص وقتی که آنها نیاز به سوئیچ بین دوربین های دیگر یا مشاهده تصاویر به صورت کاشی مانند ندارند.

دوربین مولتی سنسور می تواند تصاویر سنسور های مختلف دوربین را با هم ترکیب نموده و به آنها توانایی بیشتری برای نظارت بر صحنه ها و زوم بر روی جزئیات خاص را می دهد.

به هر حال استفاده از دوربین های مداربسته پاناروما می تواند یک حرکت نزولی باشد. اگر چه این دوربینها قادر به پوشش محدوده بیشتری می باشند اما برای ضبط جزئیات از نقاط خاص مناسب نمی باشند.

برای حل این مشکل دوربینهای مداربسته پاناروما که با رزولوشن تصویر بالاتر طراحی شده اند به طور موثر می توانند برد دوربین را برای مقاصد تشخیص و نظارت افزایش دهند. با این حال شناسایی دقیق تنها در محدوده نزدیک امکان پذیر می باشد.


دوربین مدار بسته


دوربین مدار بسته 

دوربین مدار بسته در قالب پک نیز موجود است , پکیج دوربین مداربسته ارزان است و تمامی دوربین و تجهیزات آن را شامل می شود .

ارزانترین دوربین مدار بسته در می توان به صورت پک تهیه کرد , البته هر کدام از این پکیج ها هم دارای قیمت های متفاوتی هستند و این به نوع دوربین و تجهیزات آن بستگی دارد .

قیمت انواع دوربین مداربسته متغیر است , برند ها و کمپانی های سازنده این محصولات را با ویژگی های متفاوت و به طبع قیمت های مختلفی تولید و به فروش می رسانند .

دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری

دوربین های مداربسته دام: این دوربین ها که از آن ها بعنوان دوربین های سقفی یا دام یاد می شود، عموماً در محیط های داخلی نصب می شود. دوربین های دام بر اساس متریال ساخت به دو دسته indoor یا داخلی و outdoor بیرونی تقسیم می گردد.

دوربین های مداربسته باکس: این دوربین های در محیط های داخلی و بیرونی نصب می گردند معمولاً در مکانهایی که نیاز به رویت اجسام با جزئیات بالاست استفاده می گردند. به عنوان مثال بر روی کانترهای بانکها

دوربین بالت: این دوربین های که از آن ها به عنوان دوربین های بالت یا دیواری یاد می شود عموماً مناسب نصب در محیط های بیرونی هستند. البته در برخی مکانها شاهد آن هستیم که با کج سلیقگی تکنسین این دوربین در داخل نصب شده است و از زیبایی محیط کاسته اند. شاخصه این دوربین ها بهره مندی آنها از استاندارد IP66 هستند که ضد آب و ضد گرد و غبار میباشند.

دوربین مداربسته اسپید دام: کاملترین نوع دوربین مداربسته نوع گردان یا اسپید دام آن می باشد. همانطور که از اسم آن پیداست محل نصب آن روی سقف است البته دوربین های اسپید دام در محیط های خارجی هم نصب می گردند. این دسته از دوربین ها قابلیت زوم و بزرگنمایی تصاویر را دارند. طبعا با توجه به امکانات قابل ارائه از قیمت بالاتری برخورداند. فرمان دادن به این دوربین ها با کیبورد امکان پذیر است.